Elbilandelen når nye høyder tross leveringsutfordringer

Elbilandelen når nye høyder tross leveringsutfordringer

|

De aller fleste vil ha elbil, og i år er tendensen tydeligere enn noensinne. Totalt gikk antall førstegangsregistrerte nye personbiler i første kvartal ned med 10,9 prosent sammenlignet med 2021. Av 32 342 nye personbiler i første kvartal, er 26 800 elbiler. Det er en rekordhøy andel på 82,9 prosent.

I mars alene var det 16 238 førstegangsregistrerte nye personbiler. Av disse var 13 982 elbiler, tilsvarende en andel på 86,1 prosent. Antall førstegangsregistrerte personbiler totalt økte med 6,0 prosent i forhold til mars i fjor.

En av årsakene til at registrerings- og utleveringstakten økte etter januar og februar, var en ny båtlast med Teslaer som raskt ga utslag på registreringsstatistikken. Nykommeren Tesla Model Y står alene for 3 305 registreringer i mars, og sammen med velkjente Model 3, står de to modellene for rundt en tredel av markedet i mars.

Rekordhøy elbilandel

- Elbilandelen ligger nå på et nivå vi aldri tidligere har sett, og er etter første kvartal på rekordhøye 82,9 prosent. På samme tid i fjor var andelen på 52,8 prosent, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Fem av de ti bilmodellene som topper listen er nykommere som ikke fantes på markedet i fjor. Og samtlige topp 10 merker og modeller er rene elbiler. Av de 25 bilmodellene som topper listen etter første kvartal, er det fem som ikke er rene elbiler.

SUV og firehjulstrekk topper.

- Vi kan grovt sett oppsummere med at nå vil så godt som «alle» ha elbil, og det de fleste velger er en firehjulsdrevet SUV. De bilmerkene som har en slik kombinasjon i sitt tilbud, og som i tillegg kan levere, krig og chipmangel tatt i betraktning, er vinnerne på statistikken hittil i år, sier Solberg Thorsen.

Av 32 342 førstegangsregistrerte nye personbiler i første kvartal, er det SUV-er i mellomklassen, store biler og kompaktklassen som topper listen. Det er lang ventetid på mange bilmodeller, og det betyr at bare et fåtall av nye personbiler som er registrert i år er hentet rett ut av butikken. Et stort antall nye biler, ikke minst nye elbiler, er biler som er bestilt i fjor.

Ras for ladbare hybrider

Både i mars og i hele første kvartal, har det vært et ras i antall førstegangsregistrerte nye ladbare hybrider. Mens det mot slutten av mars i fjor var registrert drøyt ti tusen nye ladbare hybrider, var tallet ved utgangen av mars i år nede i 2 338 – en nedgang på nesten 80 prosent i antall.

- Vi kan ikke si sikkert hva som er årsaken. Men vi vet at det har vært store problemer med utleveringer av nye biler, både på grunn av delemangel og produksjonsutfordringer. I tillegg kan høyere avgifter på enkelte modeller av denne biltypen ha bidratt til den kraftige nedgangen, sier Solberg Thorsen.

Blant annet har to modeller som pleier å ligge høyt på registreringsstatistikken, Toyota RAV4 og Volvo XC60 falt langt ned på listen.

De 10 mest solgte bilmerkene i mars

  1. Tesla
  2. Volkswagen
  3. Audi
  4. Hyundai
  5. BMW
  6. Mercedes-Benz
  7. Volvo
  8. Polestar
  9. Kia
  10. Toyota

Tempo i bruktmarkedet

Antall eierskifter i januar i år er så vidt høyere enn i januar i 2021. Så langt i år er det registrert 39 119 eierskifter, mot 38 951 i januar i fjor. Det er en økning på 0,4 prosent, og viser at bruktmarkedet holder god fart. Bruktimporten er liten i antall, men økte med 17,2 prosent sammenlignet med januar 2021. Av nøyaktig 1 000 bruktimporterte personbiler, var hele 783 elbiler – det tilsvarer en andel på 78,3 prosent.

Bruktimporten opp

Bruktimport av personbiler, mange av dem relativt nye biler, har gått opp 11,5 prosent i første kvartal, og endte på 3 707 biler. Av disse utgjør er 2 913 elbiler, en andel på 78,6 prosent.

- En forklaring på denne økningen henger nok sammen med at mange bruktimportører vet at det er lang ventetid, særlig på nye elbiler, og at mange alternativt velger en nyere bruktimportert framfor å måtte vente på ny bil i flere måneder, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Nedgang i bruktmarkedet

Antall eierskifter, altså bruktmarkedet, var 119 784 i første kvartal, en nedgang på 2,3 prosent sammenlignet med 2021. I den store sammenhengen er det nedgang for både diesel- og bensinbiler, som det også er flest av i kjøretøybestanden, men det var en økning i antall eierskifter på elbiler – som også henger sammen med at det stadig blir flere elbiler i bestanden. På tross av en liten nedgang, holder bruktbilomsetningen seg på et meget høyt nivå historisk.

All kjøretøyinformasjon samlet i våre registre

Vi hjelper deg med tilgang til kjøretøydata. På infotorg kan du bestille tilgang til Kjøretøyregisteret, infotorgKjøretøy, OFV Kjøretøydata, Bruktbilverdi og Småbåtregisteret .

All kjøretøyinformasjon på ett sted

Her finner du informasjonen du normalt finner i vognkortet på en bil, for alle typer kjøretøy i Norge.

Bestill her